Sunday, November 4, 2012

Første besøk til Athen? -Ikke bli satt av ved hunder, drosjer og trafikk

Første gang besøkende til Athen er spørsmål om sin kritikk av byen, de ofte nevner de samme tre tingene: en oppfattet høyt antall løshunder; tjenesten leveres av greske drosjesjåfører; og trafikken. Men, det er så mye å oppdage og nyte om denne fantastiske byen at med litt bakgrunnskunnskap og råd, disse tingene kan bare bli sett på som noen av de mange egenskapene som legger til sin unikhet.


Spredt hundene og kattene


Antall herreløse hunder og katter vandrende rundt i byen kan overraske besøkende til Athen, som hjemme kan bare brukes til å se dyr ledsaget av en menneskelig eier. Jeg har kommet over en eller to personer som faktisk ikke kan stå å se en hunden eller katten alene i gata fordi de mener "det må være ulykkelig" og ville heller ha det avlivet av en vet. Dette virker litt ekstreme, og alle som tror dette sikkert ikke kan være en sann dyrevenn. Selvfølgelig en av grunnene til hvorfor det er mange av hundene på gaten er at de har blitt forlatt, men dette skjer i hver by. Ordet "spredt" har konnotasjoner av et dyr som er underernærte og i dårlig helse, men det er svært sjelden å komme over dyr i denne tilstanden i Athen. Spredt dyr, selv om du er uten et "hjem", er ofte tatt hånd om av forskjellige mennesker og dermed leve mye lenger enn de ellers ville-dette bidrar til den økte synligheten av spredt dyrene i byen. For eksempel i kystnære forstaden Glyfada, har ganske mange butikker langs den populære viktigste handlegaten vedtatt en bortkommen hund. Personalet gi mat og vann hver dag, og i sin tur hundene føler en lojalitet mot dem, og ofte sitte foran butikken hele dagen lang, lazing rundt i solen, noen ganger også helt blokkerer butikken inngangen, slik at kundene må over dem! Gjennom uformelt nettverk av dyr beilere i mange nabolag, strays ofte finner veien til nye hjem-de fleste mennesker jeg kjenner har aldri kjøpt en pet, men i stedet bare vente på en spredt hunden eller katten å vandre inn i deres krets av venner og naboer. Den greske holdningen å bortkommen dyr kan kanskje bli summert opp etter hva som skjedde under forberedelsene til OL i Athen i 2004. Det var en betydelig ramaskrik blant byens befolkning når det var ryktet planer å runde opp løshunder i Athen og sette dem til å sove. Hva skjedde til slutt var at mange ble rundet opp, men i stedet var gitt noen nødvendige veterinær omsorg, og deretter løslatt. Hvis du bor i Athen, og du vil en hunden eller katten, i stedet for å kjøpe en, sette bare ordet rundt og en takknemlig furry venn vil finne vei til døren på et blunk.


Drosjer


Besøkende til byen klage noen ganger om taxisjåfører. Det kan noen ganger være vanskelig å finne en taxi fordi taxisjåfører er ganske kresen om de er forberedt på å ta deg-destinasjonen må passer dem så vel som deg selv. Når du står på gata venter på en taxi, vil de redusere sin hastighet, og du er ventet å rope destinasjonen til dem. Hvis de liker lyden av det, vil de stoppe taxi slik at du kan få i; Hvis ikke, de vil gest til deg i negativt (se min artikkel om greske hånd og ansikts bevegelser, eller du kan gå glipp av det!) og fremskynde igjen. En annen ting som irriterer folk, spesielt besøkende til Athen, er at når du har funnet en taxi og er på vei til destinasjonen, driveren vil noen ganger ser og ta på andre passasjerer på vei i samme retning. Hvis du dra nytte av denne praksisen deg selv og komme inn i en allerede okkupert taxi, bør du notere måleravlesning når du får. Du vil betale sjåføren forskjellen mellom beløpet på måleren når du står og endelige beløpet som vises på slutten av reisen. For eksempel hvis måleren leser 4 euro når du står og 10 euro på slutten av reisen, skylder du driveren 6 euro. Disse to uortodokse praksis ikke er offisielt tillatt og kan sjokkere noen mennesker, men de må sees i sammenheng med hva det faktisk koster å bruke en taxi. Siden introduksjonen av Euro, kostnaden av å bo i Athen har skjøt, men ved hjelp av en taxi er en av de få tingene som ikke har økt i pris. Taxier er fortsatt så billig at en mye større andel av byens befolkning bruke dem til å gå sin daglige virksomhet enn i andre europeiske hovedsteder, slik som London, hvor drosjer er uoverkommelig dyrt for bruk av folk flest på ikke-essensielle reiser. Så hvis taxisjåfører gjør hva de kan for å gjøre en levende (mindre enn ripping deg ut av kurs) hvilken skade kan den gjøre? Driveren eller dine medpassasjerer kan ha en interessant historie å fortelle, for å samtidig bort din reise.


Trafikk


Ja det er et problem med trafikken i Athen, men de fleste hovedsteder har en i disse dager. Det synes at problemet kommer til å bli verre før det blir bedre. Noen anslag viser er antallet biler i Athen satt til å øke med 40 prosent innen 2010. Det er noen tiltak på plass for å prøve å takle problemet, men i stereotype gresk stil, folk bøye reglene. For eksempel kan du bare reise inn i sentrum av Athen med bil på alternative ukedager, avhenger av om din bil lisens Tallerken ender i et oddetall eller partall. Men får mange mennesker rundt dette ved å kjøpe en annen bil eller ved å holde på en gammel bil, mens de ville ellers ha sendt det til skraphaugen. Offentlig transport er bedre skjønt. T-banesystemet introdusert et par år siden er utmerket, og det er planer om å utvide den. Det nye trikkesystemet innlegge sted like før OL, synes å har overvunnet sine tenner problemer, og nå blir en levedyktig og hyggelig transportmiddel. Inntil mer radikale policyer for informasjonsbehandling for trafikk er satt på plass, ikke la dette ødelegge din tid i byen. Bare sette en liten tanke inn når og hvor du reiser for å unngå eventuelle betydelige forsinkelser for din reise.

No comments:

Post a Comment