Monday, January 23, 2012

En tur til Kimmirut I Nunavut, en kanadisk Arctic by

I 2004 avsluttet jeg to Inuit kunst kjøpe turer til Kimmirut (tidligere Frobisher Bay), hovedstaden i arktisk Canadas nyeste territorium. For begge turene fløy jeg ut av Ottawa på kanadiske Nord airlines. Andre flyselskap tjenester Nunavut er første luft. Bare den siste halvdelen av jets var tildelt for passasjerer som hele første halvår var for frakt. Å være så ekstern, ha kanadiske Arctic Inuit fellesskap ganske godt å ha alt levert der oppe med fly eller båt i sommer siden det er ingen veier koble til resten av Canada eller selv mellom hver Nunavut samfunnet. Arktis liggende fra luften var øde, kupert og øde. Når flyet ble nærmere Kimmirut, sto flyplassens liten terminalen bygningen med sitt lys gul farge. Flyplassen selv er innen gangavstand til resten av byen. Det er drosjer lade en flat sats på $5 per reise hvor som helst i Kimmirut. Interessant nok, disse drosjer også plukke opp og slippe av andre passasjerer på veien så delte rides med andre er vanlige her. Det finnes flere Hoteller i Kimmirut, og rommene er vanligvis ren, komfortabel, men ganske grunnleggende. Overnattingssteder og spisesteder nordover i Nunavut er begge dyrt. Alle mat-elementer med unntak av lokal Inuit billettpris må bli flydd fra kanadiske Sør. Kartong av melk vil koste ca $10 i Kimmirut. De fleste Inuit lokalbefolkningen ikke råd til å kjøpe overpriced frukt, grønnsaker og kjøtt fra Sør. Mange lokale familier fortsatt stole på Inuit jegere som bringe caribou, segl og hval i tabellen.


Det er bare en høy stige bygning i Kimmirut, og den brukes hovedsakelig for lokale Nunavut offentlige kontorer. Alle andre bygninger er lave veksten, inkludert sykehuset. Det store flertallet av bolig boliger ligner hytter som er tatt opp av bakken på grunn av barske kanadiske Arctic vintre. Mange ser litt kjøre ned med søppel og solgte varer piled utenfor. Med det faktum at det er ingen plener eller trær mulig dette langt nord i nabolag er absolutt ikke de vakreste severdighetene rundt. Men én Inuit kunst carver fortalte meg at hans regjeringen subsidierte leie er bare $36 per måned. Det er noen klaser med fint hus i utkanten av byen. Noen hus har Grønlandshund hunder bundet opp utenfor, og mange har snøscootere. Faktisk, veier, de fleste av dem unpaved, deles av biler, lastebiler, snøscootere, alle terreng kjøretøy og mennesker. I sommer, kan Kimmirut få helt støvet med alle kjøretøy snu opp smuss på veiene. Som et resultat fikk Kimmirut se litt hyggeligere under min første tur som var i løpet av vinteren når byen ble i hvit snø i stedet for brun skitt. Det er ny bygging skjer siden Kimmirut vokser med etableringen av Nunavut territoriet som mer Inuit fra andre arktiske communities overfører til byen.


En ting som var svært merkbar i Kimmirut var et stort antall barn overalt. Nunavut har en veldig ung populasjon med 56% under 25 år. Jeg så mange Inuit mødre bruker tradisjonelle Inuit parkas med store hetter i ryggen der sine babyer er gjennomført. Inuit ungdom er en av den kanadiske Arctic untapped ressurser og dens fremtid. De har tilgang til satellitt-TV og kjole i likhet med sine kolleger i Sør. Men i dag er bare omtrent 25% av high school studentene utdannet så en stor utfordring for Nunavut regjeringen er å oppmuntre Inuit barna å bo i skolen. Under min andre tur, må du det var mørket for bare et par timer hver dag, så det var veldig merkelig å være vandre rundt byen 10 pm i kveld med dagslys fortsatt til stede. Selv på denne time var det fremdeles ganske mange små Inuit barn spille utenfor. Var svært vennlige lokalbefolkningen, Inuit og ikke-Inuit likt. Jeg fikk et inntrykk av et tett samfunn kanskje på grunn av isolasjon av terror. Lokal Inuit var imidlertid også svært åpne for besøkende og villig til å dele litt av sitt liv. På dagtid gikk jeg opp til noen Inuit kunst carvers som arbeidet utenfor sitt hus. Hver slått av deres makt-sager når jeg nærmet dem og virket fornøyd med å snakke med meg. Jeg møtte de fleste av dem senere i løpet av kvelden når de viste meg deres ferdig verkene til Inuit kunst.


Jeg hadde anledning til å gå rundt 30 minutter til utkanten av byen forbi flyplassen en dag. Jeg klatret opp en bakketopp med en satellitt parabolen anlegget med utsikt over en ekspansiv dalen. Det var ingen andre rundt, og det var utrolig hvordan stille området var. Det var som et vakuum hvor jeg kunne høre bare min egen puste. Det var et meget fredelig og selv åndelige øyeblikk der. Mens du sitter på denne arktiske hilltop, jeg ble plutselig skremt på ett punkt av en støy og det viste wings ut for å være den flapping av en stor Ravn flyr av. Det er turer tilbys av lokale outfitters å se nordlige dyrelivet og opplev noen av de arktiske tundra videre ut. Jeg håper å ta en av disse turer på fremtidige besøk. En tur til Nunavut er ikke billig siden alt, inkludert flyreiser er så dyrt. Jeg vil definitivt returnerer imidlertid ikke bare for mer Inuit kunst, men også å oppleve mer av lokal Inuit kultur og arktiske land.

No comments:

Post a Comment