Wednesday, January 11, 2012

Karibiske stoppested ved St. Thomas av de amerikanske jomfruøyene

En av de mest populære ports of call for Caribbean cruise-skip er St. Thomas, en av de amerikanske jomfruøyene. På tre Caribbean Cruise som jeg fant så langt, inkludert to av dem et stoppested i St. Thomas. I begge tilfeller var det konsensus blant andre passasjerer vi møtte at St. Thomas var en av de bedre øyene besøkt. Selv om kjøring i St. Thomas på venstre side, er det fortsatt U.S. territorium slik at denne karibiske øya har mange andre bekvemmeligheter for å være amerikansk jord. Disse inkluderte lett telefontilkoblinger for samtaler tilbake til fastlandet, bruk av amerikanske valutaen og engelsk som hovedspråk. St. Thomas er også en av de reneste av karibiske øyer og lokalbefolkningen hustle aggressivt ikke turister som de gjør på andre øyer. Mange passasjerer uttalt at St. Thomas er et sted de ønsker å komme tilbake til i fremtiden.


Under mitt første besøk på St. Thomas tok jeg Atlantis ubåten utflukt som tok turister ned for å se en faktisk havet rev. Det var en bit pricey, men som var forventet. Å se en havet rev med sjøliv nært for første gang under denne ubåt ri faktisk påvirket meg til å ta opp dykking. Under min andre tur til øya, vi bestemte oss for at vi ville tilbringe noen gang snorkling i lokale farvann siden på den tiden, partneren min ikke var sertifisert scuba dykkeren ennå. Min forskning på forhånd antydet at Coki Bay på nordøst siden av St. Thomas var et fint sted å snorkle. Når våre cruise-skip forankret på Charlotte Amalie, hovedstaden i de amerikanske jomfruøyene, regnet vi en av mange taxi cabs på porten. Det var en $15 US fare Coki stranden hvor Coki Bay er plassert. Det tok bare ca. 15 minutter å komme dit. Naturen på veien var praktfull som vi gikk opp en bakke og så vårt cruise skip i fjerntliggende harbor nedenfor. Øya er svært frodig med grønne overalt.


På Coki Beach leid min partner hennes snorkeling utstyr for $20 US (jeg tok mine egne). Til min overraskelse ga utleie attendent oss hver en vanskelig kjeks å mate fisken mens vi var i vannet. Når vi fikk inn i vannet, dusinvis av tropiske fisk umiddelbart overfylt rundt oss. Jeg antar de visste øvelsen ganske bra. Vi dratt av små biter av kjeks og fisken gikk for det, selv om maten var bare inches unna våre ansikt masker. Yellowtail snappers, sergeant hovedfag og sporadisk papegøyefisker vises uten frykt for oss i det hele tatt. På ett tidspunkt, min partner holdt ut en større del av hennes kjeks og noen av fisken darted i å bite på den. Etter omtrent en time i det varme vannet var det tid for å si farvel til våre nye vannlevende venner. Denne erfaringen i Coki sjakk med fisken var en av faktorene som til slutt påvirket min partner til å bli en sertifisert dykke dykker seg selv.


En annen $15 US drosjetur tok oss tilbake til cruise skip porten der vi tilbringe resten av dagen småleser de mange plikt free butikkene ligger det. En lignende snorkling tur avtales med cruiseship ville ha kostet oss dobbelt så mye som vi betalte. St. Thomas er definitivt ikke en billig øy for enten cruise skip passasjerer eller resort turister oppholder det men ekstra komfort og kvaliteten på øya er ganske merkbart sammenlignet med mange andre karibiske destinasjoner. Fra mine opplesninger, de andre viktigste øyene av de amerikanske jomfruøyene som er St. John og St. Croix, lagt mer tilbake og mindre kommersialiserte enn St. Thomas. Jeg vil gjerne besøke dem i tillegg til en annen tur/retur til St. Thomas i fremtiden for en multi-dagstur for dykking. For de tenke på å gå på en Caribbean cruise, vil jeg definitivt anbefale en som har St. Thomas som en av sine portene på anropet. Det er en av de bedre øyene på noen Caribbean cruise reiserute.

No comments:

Post a Comment