Tuesday, January 17, 2012

Hvor om romantiske Afrika?

I dag, er Norm Goldman, redaktør av Sketchandtravel.com og Bookpleasurs.com glade for å ha som gjest, reise skribent og forfatter Deanna Swaney.


Deanna siste tyve årene har skrevet reiseartikler og håndbøker når det gjelder Brasil, Madagaskar, Russland, Seychellene, Bolivia, Island, Grønland, Færøyene, Namibia, Norge, Samoa, Tonga, Arktis, Zimbabwe og Botswana, Brasil, Israel, Mauritius, Reunion, Komorene, Zambia, Alaska, og sannsynligvis noen andre!



God dag Deanna og takk for enige til å delta i vårt intervju.


Deanna: Takk, Norm, for å spørre meg.


Norm:


Deanna, når din lidenskap for reise og Reiseskildringer begynner, og hva holdt du kommer?


Deanna:


Min lidenskap for å skrive begynte som et barn-min far var en avis journalist, redaktør og fotograf. Han lærte meg å lese og skrive før jeg gikk til skolen, og ga alle inspirasjon til å styre meg i riktig retning.


I tillegg – og i motsetning til noen andre i min familie-lengtet jeg alltid å reise, selv på veien reiser så lite som 20 miles fra Hjem! Når det er sagt, min første ekte internasjonale tur var et meget lavt budsjett tre måneders spinne rundt Europa og Midt-Østen etter eksamen university, og det ble klart at mitt ønske om å reise var sannsynligvis insatiable.


Etter en tur til Bolivia i 1986, bestemte jeg meg for at Lonely Planet trengte en Bolivia bok, så jeg skrev et utvalg kapittel og sendt den til Tony Wheeler. Han likte det, bestilt boken og deretter tilbudt ett prosjekt etter hverandre, mye til min glede, selvfølgelig!


Hva holdt meg går ikke var bare min medfødt elsker reise Generelt, men en økende interesse for å reise for et formål – skriving, trekking, fotografering, og åndelig pursuits – og en ekte glede i deg muligheten å se første hånd flott (og selv ikke-så-fantastiske) alt i verden har å tilby.


Norm:


Jeg la merke til du har reist mye i Afrika. Kunne du beskrive til våre lesere fem mest unike og kanskje romantisk arenaer i Afrika som du har besøkt, og hva gjør dem så spesiell?


Deanna:


Det vil være svært vanskelig å begrense listen til fem, men jeg skal prøve!


· Min favoritt punktet i Afrika er utvilsomt Tsodilo-åsene i nordvest Botswana. Denne lite utvalg av fire små hills stiger fra flate Kalahari og anses av lokale San (San) for å være området av etableringen, i tillegg til hjertet av deres verden. Åsene er dekket med gamle rock malerier, som er sagt å ha blitt gjort av de legendariske forfedrene til San, er ganske enkelt det mest enigmatiske og åndelig stedet jeg selv har besøkt og jeg gå tilbake igjen og igjen hver gang ser og oppdage mer fantastiske ting der. På en fottur alene gjennom en avsidesliggende del av åsene, jeg overrasket en pakke med 17 wild hunder, og følte både sårbare og exhilarated samtidig.


· En annen flott sted er Lianshulu Lodge i Namibia's Caprivi-stripen. Det er heller enkle som Namibiske safari lodges gå, men det omkringliggende landskapet er minner om Okavangodeltaet, uten turisme sprøytenarkoman eller extortionate høye priser. Det er himmelen sitte ute på kvelden lytter til elefanter trumpeting, flodhester belching og et dusin arter av frosker ringer fra våtmarkene.


· Det tredje punktet er Canyon Adventures i Nord går av sørlige Namibia Fish River Canyon. Det eies av venner av meg, som kom fra Sør-Afrika og kjøpt sine egne personlige Grand Canyon. Her ligner landskapet på bilder som sendes tilbake fra Mars, med felt av bergarter bakt svart i solen, og noen av de mest fascinerende geologien på planeten. På ett besøk hiked jeg alene i seks dager gjennom åser og canyons, sover under stjernene hver kveld, og bading i waterholes under ettermiddag varmen. I løpet av turen, jeg så ingen andre, men gjorde klarer å dele en waterhole med en leopard Rookies og langs ruten passerte gjennom noen virkelig utrolige og inspirerende terreng.


· Deretter er det langs Zambezi-elven i Zambia, som er en slags motkulturelle spillested på en ekstern jungled øya mid-stream Junction Jungle eksterne og veldig unik. Besøkende kommer i dugout kano poled av vennlige lokalbefolkningen, og erfaring-føles akin til hva David Livingstone må ha føltes som første gang ble han tatt til Victoriafallene. Gjester camp i enkel jungelen telt eller svært grunnleggende hytter; en av disse er faktisk på en flåten fortøyd i elva, der gjester er lulled i dvale ved raste gjeldende bare tommer fra deres puter!


· I en annen del av Afrika helt, er et spesielt imponerende sted Karnak på Luxor, Egypt. Mens det er alle veldig turist, omfanget av stedet er overveldende, og man kan bare føle ubetydelige i ansiktet av så mye mystikk og tilsynelatende ferdighet i konstruksjonen av sted.


· Andre fantastiske steder i Afrika, som jeg vil nevne i mer detalj Hvis du hadde gitt meg ti eller flere severdigheter (!), er Matobo Hills i Zimbabwe; Lamu og Mt Kenya i Kenya; Berenty Reserve på Madagaskar; Makgadikgadi-Pans i Botswana; og Naukluft, Kaokoland og skjelett kysten i Namibia.


Norm: Hvor enkelt eller vanskelig er det å reise i Afrika?


Deanna:


Selvfølgelig, noen land er lettere enn andre. For de som ikke er på reise på organiserte turer, er de mest ukompliserte Namibia, Botswana og Sør-Afrika, hvor besøkende kan leie en bil og komme seg rundt ganske enkelt, og faktisk disse landene har blitt kalt 'Afrika for nybegynnere'.


Generelt, ytterligere Nord du går, vanskeligere ting blir – i hvert fall inntil du kommer til Egypt og Middelhavet kysten, som er ganske enkelt håndtert - men Zimbabwe, Zambia, Malawi, Tanzania, Kenya og uten krig soner i Vest-Afrika nyte relativt god offentlig transportsystemer som forenkler independent travel.


Norm:


Hvor er Færøyenes, og hva kan reisende forventer å finne det?


Deanna:


Færøyene, som tilhører Danmark, er en øygruppe på 18 svært grønne øyer om midtveis mellom Skottland og Island, men grønne kommer til en pris som man kan forvente nedbør og generelt svært stygg Vær ca 300 dag i året.


På den annen side, trenger du ikke å bekymre deg om turist folkemengder, og de med svømmehud føtter vil finne noen spektakulære Vandring, så vel som svært imponerende klippene, fugl kolonier og skandinaviske Marea som fortsatt snakker et derivat av norrøne, som ble uttalt av tidlig Viking nybyggere på øyene.


Besøkende kan også forvente å se mer ovine enn menneskelige færøysk, og kan selv vitne traditiona, quirky og kontroversielle grindadrap, noe som innebærer avrunding opp og slakting pods av hundrevis av pilot hval for mat.


Norm:


Kan du forklare noen av dine forskning teknikker, og hvordan du fant kilder for ulike guidebooks?


Deanna:


Alle land var annerledes. I noen, spesielt de med aktive Turistkontorer, var det lett å finne kontakter og steder av interesse. I andre var for eksempel Bolivia første gang rundt, og for de fleste av mine andre første utgaven bøker i utviklingsland, jeg ganske mye på min egen. På slike steder, ville jeg ser et sted på kartet og prøve å få det å finne ut hva det kan være av interesse for leserne. Selvfølgelig, var dette alle før dagers Internett og verter med konkurrerende guidebooks, som har nylig gjort undersøker hvor som helst i verden som er mye enklere.


Norm:


Hvordan har du brukt Internett i å organisere dine reisemål og i å forsterke din karriere?


Deanna:


Over siste 10 år, Internett har vært et flott verktøy og har gjort undersøkelser betraktelig mer praktisk enn det var i dagene da den eneste informasjonen som man kunne finne i noen land var en gammel artikkel i National Geographic eller en obskure 1700-tallet Explorers journal! Selvfølgelig, har det også gjort det mulig å annonsere min karriere og sikre ny gigabyte. Faktisk kom prosjekt jeg jobber på nå å meg igjennom GUIDEBOOKWRITERS.COM



Norm:


Hvis du skulle velge ett land som imponerte du mest, som en ville det være og hvorfor?


Deanna:


Det er et enkelt ett – Namibia. Jeg alltid har blitt inspirert av Afrika, ørkener, villmark, Vandring muligheter, dyreliv, geologi og unike kulturer og Namibia nyter alle disse funksjonene i overflod. Det er også en rimelig rimelig og relativt trygg arena for reisende.


Lukk andreplassene vil være Nepal, Tonga, Portugal, Bolivia, Australia og omtrent alle deler av USA.


Norm:


Hva reise bety for deg?


Deanna:


Hmm, at man er ikke så lett. Jeg tror mer enn noe, er det en livsstil – og selvfølgelig en avhengighet. Når jeg ikke er reiser, jeg tenker på å reise og drømmer om reiser, men ikke så mye på grunn av å "wanderlust' til en oppfattet imperativ å oppsøke noen uspesifisert ideelt. Som jeg sa før, er det en åndelig søken-selv om jeg er ikke helt sikker på hva vil bli funnet på at søken.


Norm:


Hva er neste for Deanna Swaney?


Deanna:


I øyeblikket jobber jeg på en Dorling-Kindersley øyenvitne Guide til Alaska. Å ha hatt min base i Alaska siste 27 år, det er en glede å ha muligheten til å utforske nærheten til hjem og se min bakgård fra et nytt perspektiv.


Norm:


Er det noe annet du ønsker å legge til vårt intervju?


Deanna:


Bare for å fortelle leserne kan at organisert reise være stor hvis de har bare to eller tre uker, men ikke for de med mer tid, independent travel er så dyrt eller vanskelige som de kan forestille deg, og kan være uendelig givende. Å ja, og at i mine reiser, jeg har aldri funnet et sted uten noen form for skjønnhet eller interesse.


Takk og lykke til med alle dine fremtidige prosjekter.

No comments:

Post a Comment