Tuesday, April 3, 2012

Spise ute I Paris på et budsjett

Dette er Paris og det regner, som er som det skal være. Paris rain er ikke som regn i andre byer. Det er mykere, velvillig. Det caresses, snarere enn soaks.


Kanskje er den viktigste grunnen jeg kommer til Paris på grunn av maten. Ikke at jeg er en virkelig gourmet. Mer en gourmand. Det er helt mulig å bruke en arm og et bein på mat i Paris. Jeg er fortsatt i en tilstand av sjokk etter betale $17,50 for et enkelt glass øl. Gitt, jeg ble sittende på fortau på Champs-Élysées og gitt, jeg kunne ha satt der hele dagen. Men jeg er fortsatt i sjokk. Normalt styre jeg godt unna slike dyre tull.


Når du går til Paris – og du bør gå minst én gang i en levetid – kan du gjøre din egen funn. Jeg er trygg på det er mulig å få en dårlig måltid i Paris. Det bare skjedd aldri for meg. På følgende restauranter vil du bare få store måltider.


Først og fremst, La Crémerie Polidor. Hvis det var god nok for Ernest Hemingway, James Joyce, Andre Gide, Jack Kerouac, Paul Verlaine og Paul Valery, er det god nok for meg. For lunsj i går hadde jeg plattformer du jour, som var cassoulet i klassisk stil. Det koste $10.


Denne restauranten har aldri hørt om nouvelle cuisine. Sin stil av matlaging er fremdeles fast forankret i tjueårene. (Faktisk, den åpnet 20 år tidligere.) Som er dens innredning og en service standard. Og det faktum at den ikke godtar kredittkort.


Jeg hadde en pichet, en liten jug, som er omtrent en tredjedel av Chateau Magondeau, en Merlot, som har vunnet en Médaille Concours Agricole og er generelt godt snakkes om en flaske med min måltid. En full flaske ville ha vært dum, men en pichet på $10 var bare rett. Dette systemet for å tjene gode viner i mindre enn antall flaske er splendidi. I de fleste restauranter kan du ha en karaffel av Husets vin, som normalt vil være særdeles ekkel og sannsynligvis vil ha kommet fra Algerie eller Marokko og kjemisk behandlet. Noen ganger kan du oppdage at noen er druene først. Du kan drikke det i en klemme. Men du har for desperat.


Et steg opp fra det vil si réserve maison eller réserve du skytshelgen. Dette er mye bedre og svært drinkable. Øverst i kvalitet og pris er viner som kvalifiserer for tittelen vin delimité de qualité supérieur (VDQS) eller appellation d'origine controlée (AOC). Disse kan være virkelig fantastisk viner, men kan være pricey og en flaske mye for mye å drikke for én person.


Noen restauranter serverer store viner av glass eller liten jug og gode få Coupe de Meilleur potten, som er en mye tatt award. Dette betyr at du kan smake på grand viner av Frankrike – og grand viner, faktisk, de er - uten å gjøre dire skade på enten lommeboken eller på leveren.


De beste stedene å oppleve denne overlegne plonk i glass er i barer drives av Ecluse-kjeden som holder utvide. Opprinnelig var det en nå, jeg tror, er det fem stolper. På tilbudet er Bordeaux viner i glass, noen av dem grand cru. Disse barer også har, utover argumentet, de beste sjokolade.


Tilbake til Polidor for øyeblikket. Det ideelle tidspunktet å gå dit er rundt 1.30, når den første sint rush er over, men atmosfæren er fortsatt der. De godtar ikke Telefon reservasjoner.


For å få til det, kan du ta Metro til Odeon på Boulevard St Germain de Près og spasertur gjennom Carrefour Odeon og deretter opp Rue Monsieur le Prince til nummer 41. Det er ikke en prangende forside og det er lett å gå glipp av. Unisex toaletter er svært sannsynligvis et historisk monument.


Etter å spise en litterære lunsj, kan du gå tilbake til St Germain de Près og ta til venstre. Du vil snart komme til tre store Paris institusjoner: Aux Deux Magots, Café Floré og Brasserie Lipp. Det var på Aux Deux Magots i 1964 og 1965 Jean-Paul Sartre og Simone de Beauvoir holdt litterære domstol.


Du kan ha et glass vin eller en te, vanligvis med sitron, eller en kaffe og en klynge over det for timer uten å forstyrre de servitører Aux Deux Magots, som har sett alt.


Alltid og noen gang vil du se noen tabeller okkupert av parisiske elskere. De lene seg frem over tabellen med deres spines konkave, sine rumper som stikker ut og sine ben sammen under bordene. Looks forbannet ubehagelig, men de gjør det per time. I Aux Deux Magots var det en mørk-håret par - begge kjekk – som var tilsynelatende frosset evig i denne holdning av adoration.


Hvis du er på et stramt budsjett, finnes det mange restauranter som serverer bedre enn akseptabelt mat på ludicrously lave priser.


Et eksempel er Chartier, i Montmartre, som er på 7 Rue du Faubourg Montmartre. Ta metro til Montmartre, kommer i Rue Montmartre og ta den første dreier til venstre.


Dette er en enorm restaurant, som ser ut som en angi designer ideen om en venterom for den Orient Express – alltid overfylt, alltid støyende. I den gamle franske tradisjonen skriver waiter bestillingen på papir tabellen-tøy. På middag for to, en hadde fiskesuppe (stor), de andre ferske reker (likeledes), etterfulgt av kalvekjøtt (bedre enn god) og shashlik (fryktelige). Å gå med dette, en flaske Côtes de Provence rosé og litt OST for å følge.


Total pris 28 euro, under $40.


Hvis du er på et veldig stramt budsjett svaret er å piknik. Begynne med et brød av brød. Disse kalles baguettes, koste tre franc, og var ære av Frankrike. Dessverre, de har i de senere år forverret seg fordi bakers ikke liker arbeider gjennom hele natten for å gjøre frisk kladder. Så gjøre de dem dagen før og dyp fryse dem. En annen svart merke til fremdrift. Baguettes, likevel er likevel bedre enn noen andre brød.


For å kjøpe den, leder for en boulangerie. Enkelt å finne – de er overalt og avgir en strålende lukten av varmt brød. Hvis du vil ha de beste baguettes, hodet til butikken med største køene, Parisians vet sitt brød.


I nærheten vil være en charcuterie-matbutikker i Paris kommer i du clumps - hvor du kan kjøpe pâte, quiche, skinke, saucissons (pølser) i alle varianter, spesielt tørket, mindre slag. De vil skjære opp pølser for deg. Mange charcuteries selger også varm take-away retter i plast beholdere, selv om jeg pleier å unngå disse som blir for rotete.


Et eksempel: Jeg kjøpte en del av feuillette de jambon; for lunsj i en charcuterie i Rue du Faubourg du tempel en del av museau de porc vinaigrette; noen potetsalat og en del av salade Chinoise. Det var nok det å mate meg før jeg var full til groaning, og ennå er det bare koste noen euro.


Nå, hvis du er en større jerv enn jeg, DRAM i fromagerie, som vil være et sted på samme blokken, og eksperimentere med oster du har aldri prøvd før. Hvis du er ganske åpne med kjøpmannen og bekjenne uvitenhet noen ganger vil du finne et utvalg av små deler som er laget for deg som en prøvetaking kit.


Til slutt, vin. Unn deg selv en flaske med en cork i den. Igjen, fortelle vin selgeren av vin som du ønsker, og at du lærer om franske viner og du er dårlig. Du vil bli hyggelig overrasket over vennlig råd og assistanse, vil du bli gitt.


Hvor du skal spise din piknik? På en siste tur spiste jeg min piknik måltider i den lille parken på Pont Neuf slutten av Île de la Cité. Bak meg, gotiske underverkene av Notre Dame. Foran meg, Seinen.


Jeg spiste som en konge i enslig fantastiske. Jeg var alene, men jeg var ikke ensom, jeg hadde alle Paris rundt meg.

No comments:

Post a Comment